نمایش نامه نویسان ایرانی و تحولات اجتماعی
نویسندگان
چکیده
در این مقاله با مقایسه یافته های دو تحقیق در مورد نمایش نامه های ایرانی در دو دوره متفاوت نشان داده شده است که چگونه شرایط اجتماعی بر روی سبک و مضمون نمایش نامه های نوشته شده در هر دوره تاثیر گذاشته و آن ها را تغییر داده است. این تحقیق در حوزه نظری جامعه شناسی هنر نوشته شده است و چهارچوب نظری آن، رویکرد بازتاب است. روش به کار رفته در هر دو تحقیق، ترکیبی از پیمایش و مطالعه اسنادی بوده است که در این مقاله یافته های آن ها با هم مقایسه شده است. این مقایسه نشان داد که در رابطه میان سبک و مضمون غالب نمایش نامه ها با طبقه هنرمندان و شرایط سیاسی-اجتماعی حاکم در دو دوره، تغییرات اساسی رخ داده است، به این ترتیب که سبک و مضمون نمایش نامه های نوشته شده در سال 1369 تابعی بوده است از ویژگی های طبقاتی هنرمند و نیز ویژگی های سیاسی اجتماعی زمان. نمایش نامه نویسان متعلق به طبقه پایین بیشتر با مضامین غیراجتماعی و سبک های غیررئالیستی کار می کردند و برعکس نویسندگان متعلق به طبقه بالا بیشتر با مضامین اجتماعی و سبک های رئالیستی کار می کردند. همچنین سبک و مضمون آثار نوشته شده در این دوره با شرایط سیاسی اجتماعی حاکم بر آن، که به چهار زیردوره تقسیم شده، هماهنگ بوده است. از طرف دیگر یافته های تحقیق سال 1389 چنین رابطه ای را نشان نمی دهد. برعکس، تحقیق دوم نشان داد که نوعی یک دستی در میان نمایش نامه نویسان از هر نظر شکل گرفته است به طوری که توزیع نسبت سبک های رئالیستی و غیررئالیستی و مضامین اجتماعی کلان و مضامین اجتماعی خرد در آثار این نویسندگان، صرف نظر از طبقه اجتماعی آن ها و دوره های مختلف سیاسی جامعه، تقریبا یکسان است. دلایل این یک دستی که با دوره اول مطالعه تفاوت اساسی دارد، در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است. .
منابع مشابه
ویژگی های اجتماعی نمایشنامه نویسان ایرانی و تحولات آن
در این مقاله یافته های دو تحقیق مشابه که در فاصله بیست سال در مورد هنرمندان نمایشنامه نویس ایرانی اجرا شد با هم مقایسه می شود تا نشان داده شود که هنرمندان نمایشنامه نویس ایرانی چه خصوصیاتی دارند و دوم این که در طول این بیست سال آیا ویژگی های آن ها تغییر کرده است یا خیر. این تحقیق در حوزه جامعه شناسی سینما، به عنوان شاخه ای از جامعه شناسی هنر، مطرح است. چهارچوب نظری تحقیق مبتنی بر نظریه جانت ولف...
متن کاملعوامل اجتماعی مؤثر در نمایشنامه ها و نمایشنامه نویسان ایرانی
جامعه شناسی هنرمندان یکی از زیرمجموعه های جامعه شناسی هنر است که هنرمندان را حداقل از دو منظر مطالعه می کند. اول، این شاخه ویژگی های فردی، اجتماعی و فرهنگی هنرمندان و نیز رابطه آن با گرایش آنها به هنرمند شدن را مطالعه می کند. دوم، این شاخه سبک ها و مضامین غالب در آثار هنرمندان در دوره زمانی معین و رابطه آن با شرایط اجتماعی معاصرشان را مطالعه می کند. داده های این پژوهش از مطالعه میدانی ...
متن کاملنمایشنامهنویسان ایرانی و تحولات اجتماعی
در این مقاله با مقایسه یافتههای دو تحقیق در مورد نمایشنامههای ایرانی در دو دوره متفاوت نشان داده شده است که چگونه شرایط اجتماعی بر روی سبک و مضمون نمایشنامههای نوشته شده در هر دوره تاثیر گذاشته و آنها را تغییر داده است. این تحقیق در حوزه نظری جامعهشناسی هنر نوشته شده است و چهارچوب نظری آن، رویکرد بازتاب است. روش به کار رفته در هر دو تحقیق، ترکیبی از پیمایش و مطالعه اسنادی بوده است که در ...
متن کاملویژگیهای اجتماعی نمایشنامهنویسان ایرانی و تحولات آن
در این مقاله یافتههای دو تحقیق مشابه که در فاصله بیست سال در مورد هنرمندان نمایشنامهنویس ایرانی اجرا شد با هم مقایسه میشود تا نشان داده شود که هنرمندان نمایشنامهنویس ایرانی چه خصوصیاتی دارند و دوم اینکه در طول این بیست سال آیا ویژگیهای آنها تغییر کرده است یا خیر. این تحقیق در حوزه جامعهشناسی سینما، بهعنوان شاخهای از جامعهشناسی هنر، مطرح است. چهارچوب نظری تحقیق مبتنی بر نظریه جانت ول...
متن کاملفهم تاریخی فراغت ایرانی در آثار سفرنامه نویسان ایرانی و خارجی (1600 -1900)
شناسایی تحولات، تغییرات و یا تداومها در فرهنگ فراغتی شاخص مهمی در درک فرهنگ و تغییرات اجتماعی بشمار میآید. فراغت تجربهای برای باز نمایی و اشاعه ارزشهای فرهنگی است که فارغ از جهتگیریهای نخبهگرایانه فرهنگی، تصویری از تجارب و متن زندگی روزمره فراهم میسازد. این مقاله در سنت مطالعات فرهنگی فراغت و با اتکا به برخی منابع ثانویه مربوط به فرهنگ و زندگی روزمرهایرانیان (در سفرنامههای مسافران غر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
جامعه شناسی ایرانجلد ۱۷، شماره ۱,۲، صفحات ۱۲۱-۱۴۳
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023